Maatregelen bij Covid-19

Doelgroep
- Verpleegkundigen / verzorgenden
- Huishoudelijk assistenten
- Paramedisch personeel
- Specialisten ouderengeneeskunde
- Begeleiders die geen verzorgende handelingen uitvoeren
- Vrijwilligers
- Behandelend arts
- Huisarts
- Stagiaires/Leerlingen/Nieuwe medewerkers
Locatie
- Verpleeghuis
- Verzorgingshuizen
- Woonzorgcentra
- Kleinschalige woonvormen
- Thuiszorg
- Woning of afdeling Korsakov cliënten
- Wijkzorg
Benodigde Materialen
- Handendesinfectans (wanddispenser of pompje)
- Vloeibare zeep en papieren handdoekjes
- Handschoenen
- Beschermende kleding; vochtwerend isolatieschort met lange mouw
- Alcohol 70%
- Chloortabletten (1,5 gr actief chloor per tablet)
- Aparte schoonmaakmaterialen
- Reinigingsmiddel (standaard schoonmaakmiddel)
- Plastic (vuilnis)zakken
- Ademhalingsbeschermingsmasker FFP1
- Spatbril
- Ademhalingsbeschermingsmasker FFP2
- (chirurgisch) mondneusmasker Type IIR
Zie protocol Benodigde Materialen
Doel
Voorkómen dat COVID-19 verder verspreid wordt.
Waarom
Vroegtijdig opsporen van patiënten welke mogelijk besmet zijn met een Coronavirus (o.a. SARS-CoV-2, MERS en
SARS) en voorkómen dat dit virus zich verder verspreidt.
Wanneer
Casusdefinitie zie de LCI-richtlijn: https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19
Let op: meldingsplichtige infectieziekte
Werkwijze
Algemeen
- Breng aan de binnenkant van de kamerdeur de COVID-19 isolatiekaart aan.
- Beperk het aantal medewerkers dat de cliënt verzorgt of behandelt.
- Beperk het aantal zorgmomenten dat de cliënt ontvangt zoveel mogelijk.
- Bewaar tijdens de zorgmomenten afstand tot de cliënt. (meer dan 1,5 meter als dat kan)
- Plan de verzorging van een cliënt zoveel als mogelijk als laatste.
- Overweeg het gebruik van verzorgend wassen doekjes.
- Gebruik voor het tandenpoetsen geen elektrische tandenborstel.
- Overweeg het gebruik van wegwerppo's of inzet van po-zak indien er geen po-spoeler aanwezig is.
Cliëntenkamer
- De cliënt wordt verzorgd op een 1-persoonskamer
- De cliënt beschikt over een eigen toilet.
- Aan de cliëntenkamer worden geen extra bouwtechnische eisen gesteld
- De deur van de cliëntenkamer blijft zo veel mogelijk gesloten
- Leg op de cliëntenkamer een 24 uurs voorraad neer van de benodigde materialen
- Breng op de deur de COVID isolatiekaart aan als signaal dat bij deze cliënt extra maatregelen nodig zijn.
- Ventileer de ruimte zo optimaal mogelijk
Cliënt en vervoer
- De cliënt mag de kamer niet verlaten tot de isolatiemaatregelen gestopt mogen worden
- Indien dit vanwege gezondheidsredenen toch noodzakelijk is (bijvoorbeeld opname in een ziekenhuis), dan draagt de cliënt minimaal een chirurgisch mondneusmasker bij vervoer
- De behandelend arts informeert de hulpdiensten en het ontvangende ziekenhuis dat de het om een COVID-19 cliënt gaat, zodat de ontvangende instantie adequate maatregelen kan nemen
- Indien cliënt door (ambulance)personeel is verplaatst in een lift dan de lift daarna reinigen en de handcontactpunten desinfecteren
- Voor overig noodzakelijk zittend vervoer zie de richtlijn van de LCI: Noodzakelijk zittend vervoer
Deelname aan sociale activiteiten:
- De cliënt moet gedurende de besmettelijke periode op de kamer blijven.
Bezoek
- Zonder expliciete toestemming mogen alleen behandelend arts, zorgmedewerkers en huishoudelijk medewerkers de kamer betreden
- Bezoek dient zich te confirmeren aan de bezoekersregeling van de zorginstelling
- Als bezoek wordt toegestaan, draagt deze dezelfde beschermingsmiddelen als de zorgmedewerkers
- Zorgmedewerkers instrueren het bezoek hoe om te gaan met de beschermingsmiddelen
- Na afloop van het bezoek worden geen andere cliënten bezocht; men verlaat direct de instelling
Persoonlijke beschermingsmiddelen
Gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen en trek deze aan voordat je de kamer betreedt, in onderstaande volgorde:
- Mondneusmasker FFP1 of een chirurgisch mondneusmasker type IIR bij reguliere zorg
- Mondneusmasker FFP2 bij handelingen waarbij het bekend is dat veel aerosolen kunnen ontstaan, zoals bijvoorbeeld, bronchoscopie, intubatie en handelingen die hoesten induceren
- Spatbril
- Schort met lange mouwen. Tip: Bij kans op spatten draag dan een witte halterschort over de schort met lange mouw. Halterschort na gebruik weggooien
- Handschoenen
- Draag de beschermende middelen cliëntgebonden en alleen in de kamer/badkamer van de cliënt
- Indien uitbraakafdeling ( als alle cliënten drager zijn van het coronavirus) : draag de beschermende middelen bij alle cliënten. Hier hoeft de schort en het mondneusmasker niet verwisseld te worden
- Wissel handschoenen tussen vuile en schone handelingen en desinfecteer tussendoor je handen
Het mondneusmasker mag max 3 uur achter elkaar gedragen worden. Daarna wisselen ivm verzadiging vocht
Na afloop van de werkzaamheden
Trek de beschermende middelen uit in de volgorde:
- Trek de handschoenen uit en gooi deze weg in de afvalemmer op de kamer
- Handen desinfecteren
- Trek de schort met lange mouwen uit (raak deze niet aan de voorkant aan) en hang deze in de kamer met de buitenkant naar buiten op. Gebruik deze 24 uur.
- Zet de spatbril af en desinfecteer deze met alcohol 70%
- Doe het mondneusmasker af (raak deze niet aan de voorkant aan).
- Indien het masker preventief wordt gedragen tijdens de dienst gebruik het masker dan maximaal 3 uur achter elkaar ivm verzadiging van het masker
- Desinfecteer de handen en de polsen met handalcohol
- Zie ook voor instructie : isolatiekaart COVID-19
Wasgoed / afval
- Verzamel wasgoed in een waszak (zie afspraak van de zorginstelling met de wasserij of dit een speciale waszak moet zijn)
- Sluit de waszak zonder aan te drukken
- Verzamel afval in een vuilniszak
- Sluit de vuilniszak zonder aan te drukken en voer de zak daarna op normale wijze dagelijks af. Deze werkwijze telt tijdelijk tot 1 april 2022
- Neem waszakken en afvalzakken niet mee naar andere cliëntenkamers
- Indien wasgoed op locatie gewassen wordt; draag bij de verwerking van wasgoed handschoenen
- Was handdoeken, beddengoed en kleding (indien mogelijk) op minimaal 60°C
Indien wasgoed door familie (of instelling zelf) gewassen wordt
Volg bij Coronavirus besmet wasgoed de volgende wasinstructie:
- Wassen op minimaal 60 graden
- Of wassen op minimaal 40 graden en machinaal drogen in een droogtrommel op stand kastdroog
- Of wassen op minimaal 40 graden en strijken op een minimale stand van 150°C
Serviesgoed
- Voor serviesgoed gelden geen extra maatregelen
- Er is geen reden om disposable serviesgoed te gebruiken
Reiniging van de kamer en sanitair
- Schoonmaakmedewerker gebruikt dezelfde persoonlijke beschermingsmiddelen als de zorgmedewerkers
- Reinig en desinfecteer bij voorkeur 2 x per dag ( maar minimaal dagelijks) oppervlakken die door de patiënt regelmatig worden aangeraakt, zoals nachtkastjes en slaapkamermeubilair, deurklinken en lichtknopjes,
- Reinig dagelijks al het sanitair, zoals badkamer en toilet
- Maak de kamer schoon volgens de standaard afspraken
- Plan de kamer zoveel mogelijk als laatste
- Gebruik schoonmaakmaterialen die daarna niet gebruikt worden in andere ruimten.
- Was de gebruikte schoonmaakmaterialen bij minimaal 60 gr C of gooi disposable schoonmaakmaterialen weg.
- Maak de gebruikte emmers huishoudelijk schoon
- Desinfecteer de handen en polsen met handalcohol
Einddesinfectie van de kamer
- Na ontslag van de cliënt, moet de kamer met bijbehorend sanitair huishoudelijk gereinigd en daarna gedesinfecteerd worden vóórdat de kamer voor een nieuwe cliënt gebruikt wordt
- Ventileer de ruimte zo optimaal mogelijk
-
Desinfecteer de volgende oppervlakken:
- Het gehele sanitair.
- Alle horizontale oppervlakken, zoals vloer, tafels, nachtkastje, vensterbanken, verwarmingsbuizen, radiatoren, plinten, deurrichels, etc.
- Alle plaatsen waar veel handcontact is; lichtknoppen, deurklinken, kranen, bedbeugels, etc.
- Het bed en de matrashoes
- Gooi disposable schoonmaakmateriaal (bijv. wegwerpdoekjes) na gebruik weg.
- Verzamel de overige schoonmaakmaterialen in een waszak en laat deze wassen bij minimaal 60 grC.
- Desinfecteer de emmers met de chlooroplossing.
- Voor verdere uitleg over reinigen en desinfecteren zie protocol : wanneer is reiniging en desinfectie nodig
Zwangeren
Vanaf de termijn van 28 weken wordt het verlenen van COVID-19-gebonden zorg door een zwangere afgeraden.
De zwangere kan vervangende werkzaamheden verrichten, conform het hiervoor geldende zwangerschapsbeleid binnen de zorginstelling. Non-COVID-19-zorg kan door de zwangere ook na 28 weken worden verleend na een goede risico-inventarisatie. Hierbij worden de beschermende maatregelen – waaronder PBM – gevolgd die gelden binnen specifieke functies/taken/werkzaamheden en genoemd.
Zie hiervoor de richtlijn van de LCI: Zwangerschap, werk en Covid-19
Maatregelen overleden cliënt
Zie hiervoor de richtlijnen van de LCI: COVID-19 en overlijden
Verpleegmaterialen
Bijv. stethoscoop, oorthermometer, waskommen, po, urinaal.
- Maak de materialen huishoudelijk schoon en desinfecteer de materialen die in direct contact zijn geweest met de cliënt.
- Desinfecteer de stethoscoop en oorthermometer met alcohol 70%.
- Bevochtig de verpleegmaterialen met alcohol en laat het aan de lucht drogen.
- Desinfecteer waskommen, po en urinaal in een pospoeler of handmatig, zie het protocol Reinigen en desinfecteren van verpleegmaterialen.
Verantwoordelijkheden
Behandelend arts (specialist ouderengeneeskunde, huisarts):
- stelt isolatie in;
- beslist (eventueel in overleg met de GGD) over kweekafname, zie ook richtlijnen VERENSO;
- informeert de cliënt over de maatregelen;
- beslist wanneer isolatiemaatregelen opgeheven kunnen worden;
- coördineert de medische gang van zaken rondom opname en behandeling;
- is verantwoordelijk voor informatieoverdracht bij overplaatsing van de cliënt.
Leidinggevende:
- informeert de medewerkers over de isolatie;
- zorgt voor adequate personele bezetting;
- zorgt voor voldoende beschermende middelen.
Verzorgenden / verpleegkundigen /(para)medici, huishoudelijk assistenten:
- volgen de instructies in dit protocol.
Werkgever:
- biedt benodigde materialen aan die aan de gestelde normen voldoen.
Definities
Literatuur
LCI richtlijn
Richtlijnen Werkgroep Infectie Preventie:
- Persoonlijke hygiëne medewerkers, Verpleeghuis- woon- en thuiszorg, [januari 2004]
- Persoonlijke beschermingsmiddelen, Verpleeghuis- woon- en thuiszorg, [januari 2004]
- Handhygiëne, Verpleeghuis- woon- en thuiszorg, [maart 2004]
Verenso
Behandeladvies COVID-19 (dd 07-03-2022)
RIVM
Uitgangspunten testbeleid en inzet zorgmedewerkers buiten het ziekenhuis (dd 24-03-2022)
Protocol Bron- en contact onderzoek (dd 24-03-2022)
Handreiking voor contactonderzoek in de langdurige zorg (dd 17-03-2022)